Salat Nedir? Dua Namaz ve Dosdoğru İbadet
İÇİNDEKİLER
Salat Nedir? Dua Namaz ve Dosdoğru İbadet
Salat ve selam, Allah’a; Nebiler ulusu Hz. Muhammed’in üzerine; sonrada onun arı ve temiz Ehlibeyt’in üstün kavim olan evladına ve ashabına olsun. Bu dua Hacı Bektaş-ı Veli’nin makalat isimli eserinin girişinde yer alır.
Salat Arapça kelime olarak Türkçeye en yakın anlamı olan dua olarak çevrilmemiş Farca olan Namaz olarak çevrilmiştir. Kuran’ı Arapça okunmasında ısrar edenler salat kelimesine gelince Arapça olarak değil Farsça namaz isminde ısrar etmişlerdir. Namaz kelimesini de dua etmek, yalvarmak, talepte bulunmak anlamında değil vakit namazı anlamında kullanmışlardır.
Adem ile başlayan ve tüm nebilerin yerine getirdiği ibadetlerden biri olan dua ayakta, oturarak, yatarak, at üstünde olmak üzere yaşamın her alanında yerine getirilmiştir. Hz. Muhammed Hira mağarasında ibadet ve dua ile geçirirken, Müşrik Araplar da Kabe’de namaz kılardı. Enfal – 35 hem de putların karşısında. Hz. İsa dua ederken Sonu istemeyenler de dua ediyordu. Hz. Musa dua ederken Firavun’da dua ediyordu.
Salat, Dua, Namaz için şekil, zaman, mekan şartları yokken, şekiller duanın temeli haline getirilmiş ve bu şekiller saltanat sahipleri üzerinden toplumlara zorla dayatılmıştır.
Doğru dua “Bana ibadet edin, dosdoğru yol budur!” demedim mi? Yasin-61 gibi bir çok ayette belirtilen “dosdoğru” olan dosdoğru kişiler tarafından yerine getirilir. Doğru dua kabul olunan duadır.
Her kişi kendi ibadet şeklini bir başkasına dayatmaktan vazgeçmeli ve İbadet konusunda kararın ibadet edilen Yüce Tanrı’ya ait olduğunu unutmamalıdır.
İbadet Yüce Tanrı’ya ulaşmak için vesile kılınan düşünce, niyet ve eylemlerin tamamıdır. Yüce Tanrı’ya ulaştıran dua ise doğru duadır ve bu dua temiz kalpli gönüller ile yapılabilir. Temiz olmayan, aşk ile yapılmayan tüm dua, salat, zekat olmak üzere İbadetlerin tamamı boştur ve ne kadar yapılırsa yapılsın kişiyi Yüce Tanrı’ya ulaştırmaz. Hz. Muhammed Kadir gecesini Hira mağarasında yaşadı ve burada yaptığı ibadetler, dualar onun bin ayından daha hayırlıydı. ”Bir anlık/saatlik tefekkür, doğrusu bir yıllık nafile ibadetten üstündür”. Hadisi ve Kadir gecesi bin aydan hayırlıdır.Kadir-3 suresi bu hakikati en çarpıcı şekilde anlatır.
Hz. Muhammed hira mağarasında daha yazılı Kuran’dan bir ayet inmemişken hangi duayı, hangi ibadeti, hangi orucu yaptı da melekler onu huzuruna indi, nuru gördü ve secde edilen Adem’in vasıflarını yaşadı.
…Benliği temizleyip arındıran, gerçekten kurtulmuştur. Sems-9
…onu, ayetlerini derin derin düşünsünler ve öğüt alabilsin temiz özlüler. Sad-29
Nice oruçlu vardır ki orucundan elde ettiği ancak açlıktır, susuzluktur. Nice geceleri ibadetle geçiren vardır ki o kulluktan elde ettiği şey, uykusuzluktur, yorgunluktur. Ne mutlu aklı başında olan ariflerin uykusu ve yemesi Hz Ali
Duayı kolaylaştırmak yine bir emirdir. Yöneticinin birinci duası adaletle, istişare ve işi ehline vermektir. Yargının birinci duası adaleti yerine getirmektir. Askerin birinci duası vatanı korumaktır. Polisin birinci duası suçu önlemektir. Alimin birinci duası ilim etmektir. Dedenin birinci görevi yolu göstermektir. Hocanın birinci duası iyiliği göstermektir. Dervişin birinci ibadeti aşktır. Memurun birinci ibadeti hizmettir. Çobanın birinci ibadeti sürüyü doyurmak ve korumaktır. İşçinin birinci ibadeti üretmektir. Esnafın birinci ibadeti doğru tartmaktır.
O halde Kur’an’dan, kolay geleni okuyun! duayı yerine getirin! MÜZEMMİL-20
Her ümmet için biz, bir ibadet şekli/bir ibadet yeri belirledik; onlar, onu izlerler. Artık bu iş konusunda seninle çekişmesinler. Sen de Rabbine davet et/dua et. Sen, elbette ki şaşırtmadan yol aldıran bir kılavuzun ardındasın. HAÇ-67
Salat Nedir?
Kısaca kişiyi Yüce Tanrı’ya ulaştıran ve bağlayan vesileler salat diyebiliriz. Salat’ın merkezinde Yüce Tanrı ve nebileri bulunur.
Kuran alimi İsmail Dinçer Salat Nedir? Konulu yazısının bir kısmı söyledir.
Kur’ân’da salât kelimesi vardır.
Namaz diye bir kelime yoktur.
Namaz Farsça bir kelimedir.
Salât Arapça bir kelimedir. Arapçaya ise İbraniceden geçtiği düşünülür. Habeşce ve Süryanicede de vardır.
Kur’ân’da Salât;
Salât (Bakara 43 ve bir çok sûrede)
Salâtı ikâme (Nisâ Sûresi 103. Bakara 110)
Salâtı vustâ (Bakara Sûresi 238)
Salâtı dâimûn (Mearic Sûresi 23)
Salâtı sâhûn (Maun Sûresi)
Kada salât (Nisâ Sûresi 103)
Salâtı hafizun(Meâric Sûresi 34)
Tayr salât (Nur Sûresi 41)
Musalli (Bakara 25, Maun Sûresi)
Sallî (A’lî İmrân 39)
Salâh (Nahl Sûresi 119)
Salavat (Bakara 238)
gibi bir çok ayette değişik türevleriyle geçer.Her birinin deruni anlamları vardır.
Salât kelimesi birçok anlamda kullanılmıştır:
Dua, tebrik, tezkiye, istiğfar, namaz, rahmet, ulvî münasebet, ulvî bağlılık, ulvî irtibat, hareket, tahrik, bağlılık, yöneliş, Hakk’ı tefekkür etmek, okumak, buluşmak, ulaşmak, vâsıl olmak, birleşmek, gibi anlamlarda kullanılmıştır.
Salat Niye Yapılır?
Yüce Tanrı’ya ulaşmak için
Salat, Dua, Namaz niçin yapılır? Allah’a ulaşmak, Allah’a şükretmek ve dilekte bulunmak, af dilemek, bağlanmak, tabi olmak, yalvarmak için yapılır.
De ki: “Benim duam, kulluğum/bağışım, hayatım, ölümüm âlemlerin Rabbi olan Allah içindir.” Enam 162
Şöyle demiştik: “Girin şu kente; orada, dilediğiniz yerde bol bol yiyin. Kapıdan secde ederek girin ve ‘Affet bizi!’ deyin ki, hatalarınızı bağışlayalım. Biz güzel davranıp, güzellik üretenlere daha fazlasını da veririz.” Bakara-58
…Eğer yalnız O’na ibadet ediyorsanız, Allah’ın nimetlerine şükredin Nahl-112
Kötülükten korunmak ve gönlü temizlemek:
Ey hakikat yolcusu Dua şeytan kovalamak için yapılmaz, dua Yüce Tanrı’ya ulaşmak için yapılır.
Ey insanlar! Sizi de sizden öncekileri de yaratan Rabbinize ibadet edin ki, korunabilesiniz.
Bakara-21
Kitap’tan sana vahyedileni oku! duayı yerine getir! Çünkü dua, çirkinliklerden ve kötülüklerden alıkoyar. Elbette ki, Allah’ın zikri/Kur’an’ı daha büyüktür! Allah, neler yaptığınızı biliyor. Ankepıt-45
…Sen ancak Rablerinden için için korkanları ve duayı yerine getirenleri uyarırsın. Arınıp temizlenen, kendi benliği için arınıp temizlenir. Dönüş Allah’adır. Fatır-18
…size ayetlerimizi okuyor, sizi temizleyip arıtıyor,… Bakara-151
… Allah’ın ayetlerini okuyor, onları temizleyip arındırıyor, Ali-İmran-164
…Temizlenmek arzusu taşıyan erler vardır o mescitte. Allah, temizlenenleri sever. Tevbe-108
…Melekler, canlarını temiz insanlar olarak aldıklarına şöyle derler: “Selam size, yapıp ettiklerinize karşılık olarak girin cennete!” Nahl-32
…Adn cennetleri ki, altlarından ırmaklar akar; sürekli kalacaklar içlerinde. Arınıp temizlenenlerin ödülü işte budur. Taha-76
…”Yalnız temiz bir kalple Allah’a varan kurtulur.” Şuara-89
Ancak Allah’ın samimi, temiz kulları kurtuldu. Saffat-74
Bütün varlık ALLAH’A Secde Halindedir.
Tüm varlık Yüce Tanrı’yı zikretmektedir. Bu zikir yaradılışın gereğidir. Tüm yaratılmış olan yaratıcının bir yansıması olduğu için hakikatte ondan başka bir şey yoktur. Benlikler kendi zindanında kurtulup hakikat meydanına girmeden bu gerçeği anlayamaz.
Göklerde ve yerde kim varsa gölgeleriyle birlikte ister istemez ve sabah-akşam Allah’a secde eder. Rad-15
Yedi gök, yerküre ve bunların içindekiler O’nu tespih ederler. Hiçbir şey yoktur ki, O’nu överek tespih etmesin; fakat siz onların tespihlerini fark edemezsiniz. O Halîm’dir, Gafûr’dur. İsra-44
Görmedin mi, göklerdeki ve yerdeki şuurlular da bölük bölük olmuş kuşlar da Allah’ı tespih etmektedir. Her biri kendine özgü DUAsını, kendine özgü tespihini bilmiştir…Nur-41
Başkasının ibadetini yargılayan kesin bir şekilde Allah’ın emrine karşı gelmiş demektir.
Rahmet Olan Dua, Lanet olan dua
Dos doğru dua Yüce Tanrı’ya ulaştıran ve kabul olan duadır. Temiz bir gönül ile yapılması, gizli yapılması, aşk ve samimiyet ile gönülden yapılması dışında şekil şartı yoktur. Her inanç gurubu kendi bildiği gibi duasını yerine getirir.
Adem’in duası duası kabul oldu, Azazil melek Adem’e secde etmedi duası kabul olmadı.
Habil’in duası kabul oldu, Kabil’in duası kabul olmadı.
İbrahim’in duası kabul oldu, Nemrut’un duası kabul olmadı.
Musa’nın duası kabul oldu, Firavun’un duası kabul olmadı.
İsa’nın duası kabul oldu, Süleyman mabedindeki ulemanın duası kabul olmadı.
Hira mağarasında Muhammed Mustafa’nın duası kabul oldu, Kabe’de namaz kılan müşriklerin duası kabul olmadı.
Kerbela’da Hüseyin ve ailesinin duası kabul oldu, Yezit ve adamlarının duası kabul olmadı.
Mazlumların duası kabul oldu, zalimlerin duası kabul olmadı.
Riya Duası yapanları Yüce Tanrı Lanetliyor.
Lanet olsun o dua edenlerin ki,
Dualarından gaflet içindedir onlar!
Riyaya sapandır onlar/gösteriş yaparlar.
Ve onlar, kamu hakkına/yardıma/zekâta/iyiliğe engel olurlar. Maun 4 – 7
Dua ve İbadette büyüklenenler Cehenneme girecek
Rabbiniz dedi ki: “Bana dua edin, size icabet edeyim. Doğrusu Bana ibadet etmekten büyüklenenler; cehenneme boyun bükmüş kimseler olarak gireceklerdir. Münin-60
Bir kez gönül yıktın ise bu kıldığın namaz değil
Yetmiş iki millet dahi elin yüzün yumaz değil (Yunus Emre)
Dua için Tek Şart Temiz olmaktır.
Ayakta, otururken, yan yatarken istediğiniz şekilde anabilirsiniz…
Yüce Tanrı’yı anmak, zikretmek yani dua etmek için tek şart temiz olmaktır. Temiz olmaktan mana kul hakkına uymaktır. Yüce Tanrı “Huzuruma Kul Hakkı ile gelmeyin” buyurmuştur.
Dua için gizli, gece ve temiz bir kalple yapılması gibi öncelikler olmakla birlikte şekil, mekan ve zaman şartı yoktur
Gönül temiz ve Yüce Tanrı ile olunca her mekan, her hal, her dua dost doğru olur. Yeryüzünün tamamı ibadet yeri, her düşünce eylem ibadet olur. At üstünde, yaya, arabada, iş esnasında, yatarken, otururken dua edebilirler.
Onlar o kişilerdir ki, ayakta, otururken, yan yatarken hep Allah’ı zikrederler; göklerin ve yerin yaratılışı hakkında derin derin düşünürler: “Ey Rabbimiz! Sen bunu boşuna yaratmadın. Şanın yücedir senin! Ateş azabından koru bizi!” Ali İmran-191
İnsanlara zorluk dokunduğu zaman; yan yatarken, otururken, ayaktayken bize yalvarır. Ama sıkıntısını çözdüğümüzde, kendisine dokunan bir zorluk yüzünden bize hiç yalvarmamış gibi çekip gider. Haksızlığa/aşırılığa sapanlara, yapmakta oldukları, işte böyle süslü gösterilmiştir. YUNUS-12
De ki: “İster Allah diye yakarın, ister Rahman diye yakarın. Hangisiyle yakarırsanız yakarın, en güzel isimler/Esmâül Hüsna O’nundur. Duanda sesini yükseltme, kısma da. İkisi ortası bir yol tut.” İsra -110
İbadet Dua, Salat, Namaz öz benliğinin içinde Gizli olmalıdır.
Rabbini, öz benliğinin içinde yalvarıp ürpererek, bağırtılı olmayan bir sesle sabah-akşam zikret. Sakın gafillerden olma! Araf 205
Rabbinize; boyun bükerek, gizlice/ürpererek yakarın. O, haddi aşanları/azmışları sevmez. Araf 55
Hani o, Rabbine gizli bir sesle seslenmişti de, Meryem 3
Daha sonra bir başka duyuru yönelttim. Ve onları gizli gizli de çağırdım.” Nuh 9
Gündüz Çalışma, gece ibadet ve dinlenme zamanıdır.
O, geceyi size bir örtü, uykuyu istirahat zamanı ve gündüzü de hareket ve çalışma vakti yapandır. Furkan 47
Şüphesiz gece ibadetinin etkisi daha fazla, sözler ise daha düzgün ve açıktır. Müzemmil-6
… dua, müminler üzerine vakti belirlenmiş bir farz olmuştur. Nisa – 103
… Rabbini çok an. Akşam-sabah tespih et!” Ali İmran-41
… gece saatlerinde secdelere kapanmış olarak Allah’ın ayetlerini okurlar. Ali İmran-113
Güneşin kaymasından/aşağı sarkmasından, gecenin kararmasına kadar duayı yerine getir. Sabah Kur’an’ını da gözet. Çünkü sabah Kur’an’ı tanıklarca izlenmektedir. İsra-78
Hiç kuşkun olmasın, Rabbin senin durumunu biliyor. Gecenin üçte ikisinden daha azını, yarısını, üçte birini ayakta geçiriyorsun. Seninle beraber olanlardan bir grup da öyle. Müzemmil-20
O halde, onların söylediklerine sabret ve güneşin doğuşundan ve batışından önce Rabbini hamd ile tespih et. gece vakitlerinde ve gündüzün uçlarında da tespih et ki hoşnut olasın Taha -130
Böyle bir kimse mi Allah katında makbuldür,) yoksa gece vakitlerinde, secde halinde ve ayakta, ahiretten korkarak ve Rabbinin rahmetini umarak itaat ve kulluk eden mi? De ki: “Hiç bilenlerle bilmeyenler bir olur mu?” Ancak akıl sahipleri öğüt alırlar. Zümre 9
gecenin bir kısmında ve secdelerin ardından da onu tespih et. Kaf 40
gecenin bir kısmında ve yıldızların batışı sırasında O’nu tespih et. Tur 49
gecenin bir kısmında ona secde et; geceleyin de onu uzun uzadıya tespih et. İsra 26
Şüphesiz, biz onu Kadir gecesinde indirdik. Kadir 1
Melekler ve Ruh o gecede, Rablerinin izniyle her türlü iş için iner de iner.Kadir 4
Geceleri, Rableri huzurunda secde ederek, ayakta durarak geçirirler. Furkan 64
O’nu sabah-akşam tespih edin! Azhap 42
geceleri pek az uyurlardı. Zariyat 17
Ve Zünnûn. Hani, kızarak gitmişti de ona asla güç yetiremeyeceğimizi/ölçüyü kendisine uygulamayacağımızı sanmıştı. Sonra, karanlıkların bağrında şöyle yakardı: “Senden başka ilah yok, tespih ederim seni! Kuşkusuz, ben zalimlerden oldum.” Enbiya 87
Nebi ve Velilerin Duası – Hz. Muhammed’in Erenlerin Duası
Adem ile başlayan Nebiler dualarını bireysel olarak gizli ve gece yaparlardı. Toplu olarak ibadet ettiklerinde ise halk Nebilerin karşısında veya çevresinde olacak şekilde dua edilirdi. Yaşamın her alanında ve zamanında Nebiler ve veliler dua halindedir ve bu dua gönül ile yapılan sonsuz duadır.
Bunlar, dualarında süreklidirler. MARİÇ-23
Hiç ara vermeksizin gece gündüz tespih ederler. Enbiya 20
Ey iman edenler! Allah’ı çok anın! Azhap 41
Aşk imamdır bize gönül cemaat dost yüzü kıbledir daimdür salat. Yunus Emre
Nebiler Dua şekli, zamanı ve mekanı konusunda kural ortaya koymadılar. Dua şekilleri hep nebilerden sonraki ümmetleri tarafından kural haline getirildi. . Hz. Muhammed daha Kuran inmeden önce evinde gizli gizli dua eder, bazen Kabe’de dua eder, yılın belli zamanlarında Hira mağarasına gider ve günlerce ibadet ederdi. Hz Muhammed’in dualarında hangi sözleri yüce Tanrı’ya söylediğini kimse bilmiyor. Bildiğimiz tek gerçek onun duasının kabul olduğu ve meleklerin onun huzuruna indiğidir.
Günümüzde Hz Muhammed’in namazını kıldığını iddia edenlere tek sözümüz şudur; sizin de huzurunuza meleklerin iniyor mu? veya duanız kabul oldu mu?
ve Hz Muhammed buyurmuştur ki:” Namaz müminin miracıdır.” bilmen gerekir ki o hangi namazdır ki müminin miracıdır. onun için dünyada abdest (temizlenip) alıp, ahirete gusül etmesi (maneviyatı temiz olması) gerekir ve kendi nefsini kurban etmesi gerekir ve fena denizinde cevelan etsin ta ki bekaya ulaşsın; Böyle bir namaz miminin miracıdır. Hacı Bektaşı Veli (Makallat)
Yüne bilinen Hz Muhammed iki rekat namaz kıldığıdır. İki rekat duanın şekille ilgili değil, zahir (görünen) ve batın(mana) olmak üzere duanın iki boyutunu ifade eder. Zahir yani bedeni ile dua ederken ve batın yani gönül de ibadet halinde olma halidir.
Bana namaz kılmaz diyen ben kılarım namazımı
Kılarsam kılmazsam ol Hak bilir niyazımı
Yunus Emre
Her kim ki duası Yüce Tanrı katında kabul olursa, peygamber ve evliyalar gibi dua edenler onlardır. Gerisi ise şekil kalıplarında kalmaktadır.
Salat Adem’den Hz. Muhammed’e hep vardı
Zekeriyya dedi: “Rabbim,bana bir belirti ver!” Allah buyurdu: “Sana belirti şudur: “İnsanlarla üç gün, işaretleşme dışında konuşmayacaksın. Rabbini çok an. Akşam-sabah tespih et!” Ali İmran-41
“Beni, bulunduğum her yerde kutsal ve bereketli kıldı. Yaşadığım sürece bana duayı, zekâtı önerdi.” Meryem– 31
“Ey Rabbimiz! Ben, çocuklarımdan bir kısmını senin kutsal evinin yanındaki, ziraata elverişsiz vadiye yerleştirdim ki, duayı yerine getirsinler, ey Rabbimiz! Sen de insanlardan bazı gönülleri, onlardan hoşlanır yap. Çeşitli meyvelerle onları rızıklandır ki, şükredebilsinler!” İbrahim-37
Mûsa’ya ve kardeşine şunu vahyettik: Kavminiz için kendilerini yerleştirmek üzere Mısır’da evler hazırlayın. Evlerinizi kıble yapın/karşılıklı yapın ve duayı yerine getirin! İnananlara müjde ver. Yunus-87
Dediler ki: “Ey Şuayb! Dua’n mı emrediyor sana, atalarımızın tapar olduğunu terk etmemizi yahut mallarımızda dilediğimiz gibi davranmaktan vazgeçmemizi? Esasında sen; gerçekten yumuşak huylu, olgun bir insansın.” Hut-87
Daha sonra bir başka duyuru yönelttim. Ve onları gizli gizli de çağırdım.” Nuh 9
Hz Muhammed gece ve gizli dua ederdi…
Kalk, birazı hariç olmak üzere geceyi; yarısını ibadetle geçir. Yahut bundan biraz eksilt. Müzemmil-3
Öyle erler vardır ki, bir ticaret de bir alış-veriş de onları Allah’ın zikrinden/Kur’an’ından, duayı yerine getirmekten, zekât vermekten alıkoyamaz. Onlar, kalplerle gözlerin döneceği/yer değiştireceği günden korkarlar. NUR – 37
Bir bölük halk sevap için Allah’a kulluk eder; Bu kulluk tacirlerin kulluğudur. Bir bölükte Allah’a korkudan kulluk eder, buda kölelerin kulluğudur. Bir bölükse Allah’a şükrederek kullukta bulunur: İşte hür kişilerin kulluğu budur. Hz ALİ
Semah Aşıkların Halidir, Evrenin dilidir.
Bakıp görmediler mi, Allah’ın yarattığı şeylerin gölgeleri bile, sağ ve sollarından boyunları bükük bir halde, Allah için secdelere kapanarak dönüyor. Nahl-48
Hacı Bektaş Veli’den
Haşa ki Semahımız oyuncak değildir
İlahi bir aşktır, salıncak değil,
Her kim ki Semahı bir oyuncak sanır
Mümin diye namazı kılınacak değildir …
Semah Erenlerindir.
Çarka Girenlerindir
Bu Yola Eğriler Girmez
Doğru Gelenlerindir
Erenlerin sözü
Secde, Kıble, Abdest, Zikir, Mescit, Cuma Ne demek?
Secde : Kabul etmek, Tabi olmak, bağlanmak teslim olmak anlamındadır. Secde Adem’e inen nur ve sırdır. Tüm Melekler Yüce Tanrı’nın emri ile Adem’e secde etmiştir.
Kıble : İzlenen yol, ulaşılmak istenen menzil, örnek alınan yer manasındadır. Kıble Nebi ve Velilerin menevi makamlarıdır. Hz. Muhammed önce Hz. İbrahim Nebiyi takip etti, sonra Hz. İsa, Hz. Musa, Hz. Süleyman gibi nebileri takip etti, Sonra Tekrar Hz. İbrahim’e dönerek Nebilerin bir (Tevhid) olduklarını v hepsine imanın esas olduğunu gösterdi.
Aşk imamdır bize gönül cemaat dost yüzü kıbledir daimdür salat. Yunus Emre
Abdest : Temiz olmak, kul hakkı olmamak, perde olan düşünce ve öğretilerden arınmaktır. Cemaat ibadetinde ilk sorulan soru rızalık, kula hakkı olmama sorusudur.
“Abdestimiz, namazımız, doğruluktur taatımız
Aşka bağladık safımız, safımızdan kim ayıra”.
Yunus Emre
Zikir : Her varlık kendi yaratılışına uygun davranmasıdır. Dervişlerin zikri aşk ile Yüce Tanrı’yı anmak ve uygun yol izlemek ile yapılır.
Mescit : Manası Aşka uyanan, Yüce Tanrı zikrinde olan gönül demektir. Toplu İbadet yapılan yer ise görünen manasıdır. Dünya’da ibadet edilen ilk yerler evlerdir. Hz. Muhammed bir Medine’de mescit yaptı ve riya için yapılan bir mescit yıktı. Mecid-i Haram; bedeni Mevcid-i Aksa; gönlü, ruhu, nuru temsil eder.
Cuma : Nebilerin cemaatinden olmaktır. Cemevi, Cami bu cemaatin toplantı yeri manasındadır. Cuma gün değil Hz. Muhammed’in yolunda, cemaatinde, huzurunda olmak demektir. Cuma suresi Dünya’yı terk etin nebilerin yolundan, huzurundan, cemaatinden ayrılmayın mesajıdır.
Kabe: Ademin gönlü, nebilerin gönlü Kabe’dir. Medine’deki Kabe Hz. İbrahim’in makamından dolayı Kabe ismini almıştır.
Gerçek Kabe’ye varalım gerçek mescide girelim
Gerçek su ile yunalım çün illetimiz”. (Yunus Emre)
Hz Muhammed, Ehlibeyt ve Kuran’a göre hazırlanmıştır.
Kuran Meali : Yaşar Nuri Öztürk
Nihat Vural
Cemhaber.com
ilk Yayın: 22 Nisan 2015
Güncelleme: 28.09.2024