Mevlana’nın ilk Hocası Seyyid Burhaneddin’den Sözler
Pir Muhammed Mevlana‘nın Babasından sonraki ilk hocası Seyyid Burahaneddin’dir. Himmetleri üzerimizde hazır ve nazır olsun…
İÇİNDEKİLER
Seyyid Burhaneddin Kimdir?
1166) veya 1169 yılında günümüzde Özbekistan’ın Tirmiz şehrinde doğdu. Seyyid Kāsım Tirmizî’nin torunu, Seyyid Hasan Tirmizî’nin oğludur. Soyu Hz. Hüseyin’e dayandığından “Seyyid” ve “Hüseynî” nisbeti ile batini ilimlere sahiptir. “Seyyid-i Sırdân”, Mevlânâ tarafından anıldığı üzere “Burhâneddin, burhân-ı dîn, burhân” ve tahkik ehli bir sûfî olduğunu belirten “muhakkik” lakaplarıyla tanınır. Yine İslam ansiklopedisinin Seyyid Burhaneddin’in “Belh’e giderek Mevlânâ’nın babası Sultanülulemâ Bahâeddin Veled’e intisap etti. Kırk gün sohbetinde bulunup icâzet almasının ardından Tirmiz’e döndü”. Görüşü hatalıdır. Bir Seyyid Ehlibeyt evladıdır ve ilmini Ehlibeyt Seyyidlerinden aldığı gibi batini ilimleri de bu yılla alır. Seyyid Burhaneddin’in Bahâeddin Veled ile ilişkisi muhabbet ve Mevlana dolayısı ile olması daha gerçekçidir. Seyyid Burhaneddin’in Ertesi yıl tekrar Belh’e gelip henüz çocuk yaşlardaki Mevlânâ’nın atabegliğini üstlenmesi bunun kanıtıdır. Bahâeddin Veled- Bahâeddin Veled – Mevlana arasında manevi bir gönül bağı bu zaman oluşmuştur.
Bahâeddin Veled’in ailesiyle birlikte Belh’ten Konya’ya gelir. Bahâeddin Veled’in ölümünden sonra Seyyid Burhaneddin’de Konya’ya gelir. Mevlana’ya hocalık ve dostuk eder.
Mevlana’nın babasının manevi ilmi Mevlana’ya yetersiz kalmış, bu yetersizliği Seyyid Burhaneddin Şemş-i Tebrizi gelene kadar doldurmaya çalışmıştır. Şemş-i Tebrizi’nin Mürşit olarak Mevlana’ya yönelmesi ile Seyyid Burhaneddin Kayseri’ye gelmiş ve burada yaşamını tamlamıştır.
Seyyid Burhaneddin’den hikmetli Sözler
İbadetin özü, nefsin erimesidir, geri kalanın hepsi de ibadetin kabuğudur.
İsteğine, şehvetine uydukça rezil olur gidersin.
Sen yalnız şu şarabı sandın nice şehvetler vardır ki adamı sarhoş eder.
Kim kendi dileğine bağlanmışsa, yaptığı işler küle benzer, savrulur gider
Haset nefis köpeğinin sıfatıdır.
Din ağacı, terbiye vasıtasıyla kuvvetlenir. Şimdi daha tazedir, küçüktür, henüz kuvvetlenmemiştir.
Suçu terk etmek itaatin ta kendisidir.
İnsanlar kötü gönüllü oldular mı, küçücük bir derede boğulurlar, ama cesaretle, erlikle koskoca denizleri aşarlar.
Birinin ayıbını, hünerini araştırmak istersen, bir bahane bul önce onu konuştur.
Ey genç bilgiyle malı birlikte elde et. Bunlar olmadıkça ömür, adamı kör ve rezil eder.
Zenginlik gönül zenginliğidir, nefis ve mal zenginliği değil.
Yılan balığına benziyorsun, ne yılansın ne balık, sen bir münafıksın. Ne yapıyorsun, ya yılan ol, ya balık.
Kendisine Allah tarafından kesin delil verilen, aydınlatan kişi, Hz. Peygamberin sünetine uyar.
Denizi, denizdeki canavarı görüp te şaşma, kendi içindeki nefis canavarını gör de şaş.
İnsafı, insaf sahibine buyurmak gerek, insafsıza söylemek hikmete uymaz.
İnsanoğlu meşguliyetsiz duramaz; şayet meşkul değilse, ölmüş demektir.
Müşahede, Hakk’ın rızasında nefis harcamaktır.
Zikri göbekten yukarıya doğru, içten, candan çıkar
Beden yok olur ve ölür gider; Ruh yok olmaz, ölmez. Bu dünyada akıl ve iman esastır, bedenin ölmesi ruhun doğmasıdır.
Sende iki kapı var, biri cennete açılıyor, öbürü cehenneme.
Tahta kılıçtan iki kişi korkar, biri düşman, öbürü bilgisiz insan.
İnsanların peygamberlik derecesine en yakınları bilgi ehli, oruç ehli ve savaş ehli olanlardır.
Senin aradığın istediğin kişi ancak sensin. Senden başkası, senin aradığın istediğin değildir.
Fakir değilsem, varlığımdan geçmemişsem halktan bir olurum. Böyle olunca da nasıl derviş diyebilirim.
Sevgi bilgisi Allah’a aittir. Kimden Allah’a sevgi bilgisini duyarsan bil ki, o Allah dostudur.
Şevk, sevgi ağacının ışığıdır; aşk meyvesidir.
Zikir korkunun üstünlüğü ile sevginin şiddetiyle gaflet meydanından müşahede genişliğine çıkmaktır.
Ne mutlu o kişiye ki gözü uyur da gönlü uyumaz.
Bilgi, marifet bilgisidir. Hiçbir şey bilmesen bile kendini tanıdın bildin mi, bilginsin, arifsin.
Akıllar yaratılışta noksan olabilir. Fakat çalışmakla bir yere varılır, olgunluğa kavuşur.
İnsan hakla ne kadar karışır, uzaklaşırsa o kadar Hak’ka yaklaşır.
Sağa sola selam vermenin manası da şudur; Ey inanan kardeşlerim, siz benim şerrimden, hainliğimden eminsiniz
Şeyh kendi varlığından ve benliğinden kurtulmalıdır ki, başkalarını görsün gözetsin.
Baş koyan başlara taç olur; kendini aşağı gören, bütün aleme üst kesilir.
Allah beni aziz etmiş; ben kendimi horlatamam ki. Böyle iş yaparsam bu zulüm olur.
Kimde hakikat derdi yoksa hakikati istemiyor demektir
Her şeyden kaçmak kolay da kendi nefsinden kaçmak zordur.
Hak aşıkları maddi menfaatlerden uzaklaşmadıkça, mana mülkünü kucaklayamazlar.
Birisi size ayakkabı verirse; size ayak veren, baş verenden, akıl verenden niçin yüz çevirirsiniz. Size el vereni, parmakları bağışlayanı neden tanımazsınız.
Hakkın erenleri ile konuş, onlarla konuşmak; rezil, bayağı kişilerle konuşmaktan daha iyidir. Bu topluluk ayıpları örtücüdür. Sana pek büyük görünen şeyi onlara söylersen, onlara tuhaf görünmez, öğüt verirler, zarardan korurlar, ama zorlamazlar.
Ehli olmayanla oturup kalkma. Ateşi can elbisesi yakar da haberi bile olmaz.
Ceviz kabuğunu yemek nasıl vücudu zayıf hale getirirse, kabuktan ibaret olan sözü duymakta gönlü zayıf hale getirir. özden ibaret güzelim söz gerekir ki gönlü kuvvetlendirsin. Kul olgunluğa ulaştı, Allah kapısına vardı mı, ondan sonra melekler bile onun vardığı durağa varamazlar.
Bu sözler Farça olan Ma’arif kitabından alınmıştır.
Seyyit Burhaneddin türbesinde vakit Namazı Kılanların dikkatine
Seyyit Burhaneddin türbesi cami değildir. Cami’nin nasıl kuralları varsa türbelerin de kuralları var.
Bu kuralların başında Peygamber ve evliya kabirlerine sırt dönerek dua veya vakit namazı kılınmaz. Türbe içinde kıble nebi veya evliya makamlarıdır. Evliya makamları tevhid olarak resullerde bir olur ve Yüce Allah’a açılır.
Peygamber ve Evliya makamına sır dönerek türbeye girilmez çıkılmaz.
Peygamber ve Evliya makamına sırt dönerek dua veya vakit namazı kılınmaz…
Kabe’nin kıble olmasının manası İbrahim peygamberin kabrinin yani makamının olmasındandır.
Açık-seçik deliller, İbrahim’in makamı vardır orada. Oraya giren, güvene ermiş olur. Yoluna gücü yetenin o evi ziyaret etmesi, insanlar üzerinde Allah’ın bir hakkıdır… Ali İmran 97
Tabi herkes kendi inancında Hürdür.
Seyyid Burhaneddin Türbesi Nerede?
Hunat, Seyyid Burhanettin Bulvarı, Seyyid Burhanettin mezarlığı içinde 38030 Melikgazi/Kayseri adresindedir.
Türbe 1894 yılında yapılmıştır. İçinde Seyyid Zeynelabidin , Kayseri Mevlevi Şeyhi Süleyman Turâbi şeyhin oğlu Hacı Remzi Efendi, Ahmet Remzi Efendi’nin oğlu Süleyman Ataullah.ve Ahmet Remzi Dede’nin mezarı bulunmaktadır. Türbenin güneyinde ve bitişiğinde de Emir Erdoğmuş’un türbesi bulunmaktadır.
Duasından şifa bulana, rahmet bulana ne mutlu…Duası kabul olana ne mutlu…
Kaynak :
1 – Seyyit Burhanettin türbesi içinde asılan metinler
3 – İslam Ansiklopedisi SEYYİD BURHÂNEDDİN Maddesi
4 – https://www.kulturportali.gov.tr/turkiye/kayseri/gezilecekyer/seyit-burhaneddin-turbesi
Hakan bey duanızı nasıl yapacağınız sizin bileceğiniz bir konu. Bizim kimsenin dua şekline biçimine, vaktine karıştığımıza dair bir yazımız veya imamız yoktur. Bir peygamber veya evliya makamında o makama sırt dönerek namaz kılmak doğru değildir. Saygılarımla
Allah cc böyle bir ayeti yok…Allahı istediğim vakit anarım zikr ederim dua ederim vakit namazı kılarım…kim kime sırtını dönüyor insanları namazdan ibadetten soğuttunuz..